Ingat masa saya mengajar dahulu, saya pernah katakan kepada pelajar2 saya bahawa doing nothing is the surest thing ever, gerenti jadi. But, if you take action, it is either you will succeed or fail. Sebab itu la, ramai antara kita jatuh penyakit 'paralysis by analysis' ... too much thinking sampai tak buat apa2.
I am guilty of this as well ... especially during the dark years ... solusi: sabar dan syukur ... ;) bersabar dengan keadaan semasa, dan bersyukur kita ada pilihan.
Buat Pilihan. Tgk Apa Jadi. Learn from apa jadi. Move on.
Hari ini saya nak buat macam2 .. tetapi dengan tanggungjawab yang ada, I can only do so much. Mengingatkan saya pada kisah batu besar, batu kecil dan bekas kaca. Secara ringkas, kita ada bekas kaca, dan sekumpulan batu2 - besar dan kecil. Batu besar adalah kerja/tanggungjawab besar, batu kecil adalah kerja/tanggungjawab kecil. Bagaimana kita nak isi bekas kaca dengan batu besar dan batu kecil secara optimum? Solusinya, kita letak batu besar dahulu, then kita letak batu kecil, untuk mendapatkan solusi optimum.
Penerangan secara lebih mendalam dalam video bawah oleh Stephen Covey
video
I am figuring this out since my 50s are coming soon :)
Yang menarik is post2 saya yang mendapat sambutan adalah post2 saya tentang pemergian, contohnya post semalam tentang arwah TK. Mungkin, kerana post2 begini saya menulis dengan lebih panjang dan more from the heart.
Arwah sepatutnya 60 tahun ini ... dan nak sambung cerita la, since saya tidak habis tulis semalam, ada teringat sikit2 lagi ... saya tanya dia, kenapa rambut dia hitam saja .. dari dulu saya kenai dia ... baru tau jawapan, rupa2nya memang sebab genetik :) rambut family belah dia mmg hitam dan lebat2 belaka. Saya selalu kata, kalau dia, saya ingat rambut dia hitam dan cacak!
Juga dapat tahu yang arwah Ajak, seorang rakan DagangNet juga adalah BFF beliau rupanya. Arwah Ajak pergi masa musim covid yang lepas, sekitar tahun 2020. Dan kali terakhir saya jumpa arwah TK, sebelum jumpa di KPJ, adalah juga bersama arwah Ajak di kenduri arwah anak Ajak sekitar 2019. Aduh!
Luckily, we keep in touch via Seret Hikers WhatsApp, tapi still ...
Lesson: Kita tidak tahu bila kita akan pergi, ... jika anda peluang berjumpa f2f bersama rakan/org tersayang, jangan lepaskan peluang ...
Sekian.
Gambar kami bertiga, saya dengan 2 arwah -Sept 22, 2019-
Beberapa hari lepas, dapat khabar mengejut yang seorang kawan zaman DagangNet, TK Faiz, dirawat di KPJ Dsara, cancer. Jumaat lepas, terus den lawat dia di wad..wad premier 3.
Memang dia lihat unwell, dan penat, tapi mampu layan den berborak sedikit. Den yg byk cakap : p ... zaman bermain bola di DNT, dia goalkeeper, den right back. Sbb dia ajak la, den main bola utk DNT, bersama Amran n Den Beramboi.
Dia jugak invite den ke group whatsapp hiking dia beberapa tahun lps, seret Hikers. Den join, tp tak pernah2 den join activity depa. Den ckp dengan dia, u get well, I join la... join camping.
Tp, Dia lebih sayang beliau. Tengahari, dapat khabar dia nazak, dan petang tadi, arwah pun pergi.
Selamat pergi tuan ... see you when we get there ... semoga dicucuri rahmatNya.
I thought about how much the blings they have earned compared to mine ...
I thought how married people were happier than moir who is single ...
et al ...
It's your life ... it is clear.. you choose how you want to be in their life, and they have chosen as well ... so live your life ... this for sure, in your next chapter ...
saja :P
ps/ - this post was partly inspired by a crowdfunding request I got recently ... now am a friend apparently.
When you know yourself, half of the battle is won .. bak kata Sun Tzu ... sebenarnya, sejak tak bekerja pada Jan 2022, aku banyak berfikir tentang siapa ini ... who I am, and how did I get there ... yg pasti, den terpaksa ikhlas tentang siapa diri den ..
And I think I may have found it ... and it is probably 90% between the two ears ... my heart is in the right place .. the head is another story ... :P no wonder we had evolution ... if you do not evolve, you will be left behind ...
Baru perasan bulan Mac ni, saya tidak produktif menulis post utk MPL. Cuma 6 post sahaja. Why? Bila tidak konsisten, ia akan menjadi inconsistent :P My bad, mungkin sebab saya byk berfikir dan termenung bulan tiga ini.
Sudah hari ke 5, Ramadan 2023. Tgh ikut cara lain berbuka dan sahur. So far so good, mengurangkan carbs n membuang gula dari minuman.
Finally, this song below makes sense ... and I finally get it ..
Being a dad is tough .. tapi, apa2 pun, you got to toughen it out. That is what I learned today. Hope I can apply it. It was the first of school for da kids. Penat oo ....
20/3/23 tarikh yg menarik ... semua anak2 den akan ada dalam sistem persekolahan Malaysia. Farah masuk form 1 PPKI, H masuk tahun 1, dan Zara mulakan her final 2 years of secondary education.
I want to do better for them, InsyaAllah. They deserve better. :D
Life sends little reminders when you make little mistakes, and really gives you a big one when you ignore the little signals. *Sigh* it happened, a perfect storm in a way, today. A potential loss of a month's pay, a revelation of the boss, and how kalut costs you dearly.
I needed this lesson, but boy it sucks. Again, Andrew Matthews, you are proven right again. The first sentence of this blog post is based on his words.
Stuff happens, tapi cara kita menerima, dan bertindak terhadapnya adalah hasil yang utama. Secara ringkas, apa yang anda pelajari dari perkara ini?, dan bagaimana anda meneruskan hidup anda selepas ini.
At the mid-century mark, now you see how important how sleep is ... you want to dream when you sleep, because that means you are in the deepest sleep ;)
Satu perkara yang saya sangat2 bersyukur ialah pada umur yg mahu setengah abad, am still learning new things. And, one of the best lessons, is the title of this blog post. Failing to Plan, is planning to fail.
It is simple.
1. What is the outcome?
2. What are the processes to ensure the outcome?
3. Process in detail? -planning-
4. Execute the plan, according to the schedule.
No wonder James Clear kata it is all about the systems.